Okładki płyt muzycznych. Jakie powinny być?

Okładki płyt muzycznych – artystyczna strona muzyki

Projekt okładki płyty muzycznej jest wyrazem graficznej zapowiedzi tego, czego można się jako słuchacz spodziewać po danym artyście. Okładki płyt muzycznych powstają w oparciu o pełne wyobraźni pomysły, które mają przykuwać uwagę i zainteresować krążkiem. To nie tylko artystyczny przekaz, ale także i informacja o znaczeniu marketingowym. Historia pokazuje, jak niektóre okładki płyt zapadają w pamięć i zyskują miano kultowych. Są to niebanalne dzieła, które wykorzystują kreatywną ideę. Istnieją w kulturze od wielu pokoleń i stały się jednym z czynników sukcesu i powodzenia danej płyty. W przypadku tworzenia projektu płyty nie warto powielać schematów, lecz pokusić się o coś oryginalnego. Ważne jest, aby projekt graficzny okładki oparty był o określoną kolorystykę i motywy. Dzięki temu będzie mógł się wyróżniać. Niektóre projekty dotyczą płyt okazjonalnych, które odnoszą się do określonej tematyki. Wówczas strona graficzna również odnosi się do tego obszaru. Jest jakby zapowiedzią tego, co usłyszymy. W innych przypadkach na okładce pojawiają się symbole, które związane są z danym zespołem lub wykonawcą. 

Jaki przekaz ma okładka płyty? 

Na okładce płyty oprócz grafiki znajdować się musi także określona treść. Będzie się ona odnosiła do nazwy zespołu lub artysty oraz tytułu płyty. Do treści należeć także będą tytuły utworów. Powierzchnia płyty nie jest duża. Trzeba dobrze ją zaplanować, aby była kreatywnym przekazem dla słuchaczy. Ważne jest zagospodarowanie miejsca poprzez dobór treści i grafiki, które będą ze sobą współgrać. Strona graficzna płyty ma się odnosić do danego artysty, ma się z nim kojarzyć. To przejaw jego artystycznej działalności, a więc wszystko musi być ze sobą spójne. Dzięki temu płyta ma okazję stać się unikatowa i budzić zainteresowanie. Niejednokrotnie to strona graficzna dała początek zainteresowaniu, które posunęło do zakupu produktu. W takim przypadku artyzm idzie w parze z marketingiem.